9- Ürün Birikimini İyileştirme ve Tahminleme


Bir önceki dersimizde kullanıcı hikayeleri için açıklama ve kabul kriterlerini oluşturmaktan bahsetmiştik.

Bu dersimizde ise bir hikayenin içeriğini herkesin ortak anlamasından ve hikayeyi boyutlandırmaktan, diğer bir ifadeyle, tahminlemeden bahsedeceğiz.

Bunu bir örnek üzerinden görelim.

Ürün sahibi Başlangıç Sayfası Oluşturma maddesini Scrum ekibiyle daha detaylı değerlendirmek üzere bir çalışma başlatır. Gelin birlikte ekip üyemiz Ali Bey, ürün sahibi Zeynep Hanım ve Scrum Ustası Furkan Bey arasındaki konuşmaya bakalım.

Ali: “Aklıma şöyle bir şey geldi, sizinle de paylaşmak istiyorum. Başlangıç sayfasında, telefon numarası, adres bilgileri veya kullanılacak görsellerin kolayca değiştirilebilmesi için bir yönetici paneli gerekir diye düşünüyorum.”

Zeynep: “Evet haklısın, buna ileride kesinlikle ihtiyacımız olacaktır, çok iyi düşündün.”

Ali: “O zaman bu özelliği de ürün birikim listesi öğelerinin içine eklememiz gerekir.”

Zeynep: “Doğru söylüyorsun Ali. Pekî arkadaşlar, sizce bu öğeyi hangi sıraya eklemeliyim?”

Furkan: “Ürün sahibi olarak, kullanıcı hikayesini istediğin sıraya ekleyebilir ve istediğin zaman sırasını değiştirebilirsiniz. Zaman içinde ihtiyaçların aciliyeti ve önem seviyeleri daha da şekillenecektir, ve böylece sırayı belirlemek kolaylaşacaktır.”

İleriki derslerimizde öncelik sırası oluşturma ile ilgili farklı teknikleri detaylı olarak inceleyeceğiz.

Zeynep: “Eğer başka sorunuz yoksa, Başlangıç Sayfası Oluşturma öğesi için boyutlandırma çalışması yapmayı öneriyorum.”

Boyutlandırma veya Tahminleme, belirli bir görevi yerine getirmek için gereken çabanın bir öngörüsüdür. Tahmin, asla bir taahhüt veya verilen söz değildir. Tahminler, varsayımları, belirsizlikleri, riskleri içinde barındırır.

Scrum yaklaşımında tahminler birimsiz değerler üzerinden yapılır. Bir diğer ifadeyle, göreceli büyüklük yaklaşımı esas alınır. Basit bir örnekle açıklayalım. Büyükçe bir binaya baktığınızda, o binanın kaç katlı olduğunu söylemek oldukça zordur, bunun yerine iki binayı karşılaştırıp, hangisinin daha büyük olduğunu söylemek çok daha kolaydır. Buna göreceli boyutlandırma adı verilir.

Benzer başka bir bakış açısı şu şekilde olabilir. Örneğin, parkta yürüyüş yapmak, harcanacak çaba açısından sadece 1 rakamı ile temsil edilsin. Buna karşılık, Everest gibi bir dağa tırmanmanın zorluğu ve karmaşıklığı 100 rakamı ile temsil edilsin. Böylece, ölçek olarak kullanacağımız kriterleri belirlemiş olduk. Bundan sonra, işlerimizin büyüklüğünü düşünürken, parkta yürümeyi, bir yokuşa veya küçük bir tepeye çıkmayı, şehrimizin yakınlarındaki bir dağa tırmanmayı ve en nihayetinde Everest’in zirvesine ulaşmayı düşünerek, tahminleme yapabiliriz. Tahminleme esnasında verilen sayıların doğrusu ve yanlışı yoktur. Takım üyelerinin her birisi, kendisi için işin zorluğunu ve karmaşıklığını düşünerek bir tahminde bulunur.

Ekip üyeleri, “başlangıç sayfası hazırlama” öğesi için tahminlerini birbirlerinden bağımsız olarak bir kağıda yazarlar ve aynı anda birbirlerine gösterirler. Burada amaç, birbirlerinden etkilenmemelerini sağlamak ve her birinin bağımsız tahminde bulunmasını garanti altına almaktır.

Örneğin 9 – 12- 15- 22 – 28 şeklinde rakamlar yazmış olsunlar. Scrum Master, ekip üyelerinden bu rakamları aşağıdaki sayı dizisine uygun şekilde revize etmelerini ister.

0- 1- 2- 3- 5, 8, 13, 20, 40 ve 100 – Bu sayılar, planlama pokeri olarak adlandırılan sayı dizisidir.

Böylece, verilen tahminler 8 -13 – 13 -20 ve 20 olarak revize edilir. Burada amaç, verilen tahminlerin birbirine yakın olanlarını kategorize etmek ve benzer bir ölçeğin içine yerleştirmektir.

Bu tahminlerden sonra, ekip üyeleri tahminler arasındaki farkların neler olduğunu belirlemek üzere tartışırlar. 20 rakamını seçen bir takım üyesi, siteye koyulacak logonun dijital olarak hazır olmadığını ve çizim yapılması gerektiğini söyler. Diğer bir takım üyesi, ana sayfada kullanılacak resimler için profesyonel fotoğraf çekimi gerektiğini ifade eder. Diğer takım üyeleri, bu detayları düşünmediklerini kabul ederler ve işin zorluk seviyesi olarak ekipçe 20 rakamı üzerinde ortak karara varırlar. Bunun üzerine Furkan ekibe bir hatırlatma yapar.

Furkan Scrum master: “Arkadaşlar, bu 20 rakamının karşılığının 20saat veya 20 gün olmadığını hatırlatmak isterim. Fakat bundan sonra, diğer öğeleri tahmin ederken, bu öğe ile karşılaştırıp, zorluk ve karmaşıklık açısından puan vermemiz daha kolay olacaktır.”

Diğer öğelerin tahminlenmesiyle, ürün birikim listesindeki öğelerin her birisine, hikaye puanları verilmiş olur.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.